En mekaniker og hans arbejde har virkelig udviklet siden den spæde start!

Det er finurligt at tænke på, at selvom den moderne bil, der er blevet produceret til brug på vejene og ikke skulle have håndkraft eller andet til at virke, dårligt nok har 130 års fødselsdag, så er der sket umanerligt meget med bilernes udvikling – og ikke mindst hvordan en mekaniker arbejder.

Det er det sidste, vi vil se nærmere på i denne artikel, hvor man jo kan tage et eksempel frem som at være mekaniker i Aalborg.

I helt gamle dage måtte man sende bilen tilbage til producenten, når den gik i stykker, fordi de var de eneste, som vidste, hvordan man skulle fikse dem.

Senere kom der reelle mekanikere til med deres egne værksteder, der var uafhængige af producenterne, selvom de da bestemt stadig kunne arbejde sammen.

Bilerne var også markant forskellige af både udseende og mekanik, end man oplever det i dag, men selvsamme mekaniker i Aalborg kan så både være en, der fikser mange forskellige biler eller holder til en eller få mærker – eller måske ligefrem har fået autorisation til at være officiel mekaniker på en bestemt type af biler og bilmærke.

Selv da det blev nemmere og hurtigere at lave biler, så priserne også faldt, så almindelige mennesker fik råd til flere biler i samme husholdning, så var bilerne stadig markant forskellige i indmad og sammensætning.

Derfor kunne denne mekaniker i det nordlige Jylland både blive glad, hvis en bestemt bil rullede ind, mens han kunne ærgre sig, hvis der kom en anden biltype, der blot skulle have udskiftet en pære, men som næsten krævede, at man skillede hele bilen ad for at komme dertil.

Nu om dage er mange biler strømlinede i deres udseende og sammensætning, og man skal faktisk næsten kun bruge et USB-stick og sætte i den, så kan man se, hvad der er galt med den.

Vi er ikke langt fra, at biler selv kan kommunikere med næsten egen bevidsthed.